ALV EKF
Wij hebben besloten de algemene ledenvergadering van de Eindhovense Koren Federatie uit te stellen tot maandag 28 juni, omdat wij hopen dat we dan weer fysiek kunnen vergaderen. Tijdens deze ALV zullen de dirigenten Ton van de Weem en Leo Smeets een presentatie verzorgen over het belang van zang voor kinderen en zal er hopelijk een discussie volgen over het oprichten van een kinderkoor/het betrekken van jeugd bij onze koren. Hopelijk levert deze discussie voldoende ideeën op om de jeugd in Eindhoven meer aan het zingen te krijgen. En daardoor de mogelijkheid om in de toekomst weer jonge leden te werven voor onze koren. Als we onverhoopt nog niet fysiek kunnen vergaderen zal op die avond een online vergadering worden georganiseerd. Ook zal het bestuur van de EKF dan voorstellen om éénmalig voor 2021 een korting van 50% op de contributie toe te passen i.v.m. het positieve financiële resultaat uit 2020. “We mogen weer” feestelijk begin van het nieuwe koorseizoen Van verschillende kanten kwam de suggestie om begin september 2021 een gezamenlijk optreden van alle koren uit Eindhoven te organiseren om te vieren dat de corona maatregelen voorbij zijn en dat “we weer mogen zingen”. Tevens is dat een mooie gelegenheid om het zingen in koren weer onder de aandacht van het publiek te brengen. En wie weet kunnen we enkele nieuwe leden verwelkomen. Dit voorstel zal ook een punt zijn op de ALV van 28 juni. Willen jullie vast nadenken over locatie, vorm, welk lied(eren) en mogelijk ook zelf als koor optreden. Een mogelijke datum is zondag 12 september (geen bevrijdingsfeest of lichtjes-route).

Wet Bestuur Toezicht Rechtspersonen (WBTR)
Op 1 juli 2021 gaat deze wet in. Dit is ook van toepassing op het bestuur van koren. Supportpunt en Lichtstad Advocaten hebben hierover op 29 maart een Webinar georganiseerd. Deze presentatie is (na aanmelden) te zien op de website van Supportpunt (www.supportpunt.nl). Het belangrijkste voor de koren is het regelen van belet en ontstentenis (korte of lange afwezigheid) van bestuurders in de statuten. Overigens heb je daar nog 5 jaar de tijd voor. Advies: bekijk de presentatie op de website van Supportpunt.

Steunpakket voor amateurkunsten
Onze brandbrief richting de gemeente Eindhoven heeft resultaat gehad. Het steun- en herstel pakket voor amateurkunstverenigingen is definitief goedgekeurd door de gemeenteraad van Eindhoven. Het CKE heeft een nieuwe regeling geschreven: aanvulling basisbijdrage 2021. Via deze regeling is het voor de koren mogelijk om een begrotingstekort over 2021 a.g.v. de corona-crisis aan te laten vullen. Deze aanvulling basisbijdrage 2021 kan tot 1 juli 2021 aangevraagd worden via de website van het CKE. Het is overigens niet nodig om dit begrotingstekort officieel via een ALV van jullie koor te laten goedkeuren. Probeer zo goed mogelijk gemiste inkomsten en extra uitgaven in te schatten.

Samenvatting van de regels voor amateurkoren m.b.t. auteursrechten
Onze penningmeester heeft (met hulp van één van onze koren) de regels voor amateurkoren m.b.t. auteursrechten uitgezocht en op papier gezet. Dat was een hele klus en deze notitie dekt ca 98% van de gevallen. Deze notitie is als bijlage bij deze nieuwsbrief opgenomen. De belangrijkste aanbeveling voor jullie is: sluit een licentie ‘additioneel (digitaal) kopiëren en beheer van bladmuziek en songteksten’ af bij de FEMU.

Vragen rondom de coronamaatregelen
Wij sturen alle informatie over de coronamaatregelen aan jullie door. Vooral de richtlijnen van Koornetwerk Nederland (www.koornetwerk.nl) en de informatie op www.virmus.nl zijn voor de koren van belang. Als er vragen zijn naar aanleiding van de coronamaatregelen of consequenties daarvan voor jullie koor, aarzel dan niet om ons te benaderen. Wij zullen dan trachten je te helpen.

Mei 2021
www.eindhovensekorenfederatie.nl