Steunpakket voor amateurkunsten
Naar aanleiding van de problematiek rondom corona stuurden EKF, BEM en CKE als overkoepelende organisaties in november 2020 een brandbrief richting de gemeente Eindhoven. Het CKE heeft hierop op 21 januari 2021 een brief gestuurd aan alle amateurkunstverenigingen waarin is vermeld dat EKF, BEM en CKE de knelpunten bij de amateurkunstverenigingen als gevolg van corona en de mogelijkheden voor noodsteun hebben besproken met Cultuur Eindhoven. Naar verwachting neemt de gemeente Eindhoven hierover een beslissing in maart 2021. Wij zullen aandringen op snellere besluitvorming. Zodra dit heeft plaatsgevonden zullen we jullie hierover direct informeren.
Vragen rondom de coronamaatregelen
Wij sturen alle informatie over de coronamaatregelen aan jullie door. Vooral de richtlijnen van Koornetwerk Nederland (www.koornetwerk.nl) en de informatie op www.virmus.nl zijn voor de koren van belang. Als er vragen zijn naar aanleiding van de coronamaatregelen of consequenties daarvan voor jullie koor, aarzel dan niet om ons te benaderen. Wij zullen dan trachten je te helpen.

Dag van de Amateurkunst en Fête de la Nature
Door de coronacrisis is de Dag van de Amateurkunst in januari 2021 niet doorgegaan, zelfs een corona-proof variant was niet mogelijk . Of die dag op een later tijdstip in 2021 alsnog wordt georganiseerd is afhankelijk van het verloop van de coronacrisis. Ook is het nog onbekend of en wanneer het bekende ‘Fête de la Nature’ bij de Wasvenboerderij dit jaar zal plaatsvinden. Wij houden jullie op de hoogte van de plannen van het CKE.

Korenveld Brabant
Het Korenveld Brabant wil de koren in Noord-Brabant beter op de kaart zetten. Dat doel wordt o.a. bereikt door het organiseren van korenfestivals. De EKF is lid geworden van ‘Korenveld Brabant’ en helpt bij de organisatie van de activiteiten van Korenveld Brabant. De volgende activiteit is het festival ‘Brabant Luidkeels’ dat gepland stond op 6 en 7 maart 2021 in Tilburg en Veghel. Vanwege een drietal factoren (corona, tegenvallende inschrijvingen en nog niet toegezegde subsidies) is dit festival verschoven naar september/oktober 2021. Zodra er meer bekend is krijgen jullie dit van ons te horen.

Portal voor koren van Supportpunt
Een van de bestuursleden van het bestuur van de EKF heeft n.a.v. de presentatie van Supportpunt op de laatste jaarvergadering, contact gezocht met Supportpunt over het voeren van de financiële administratie van het eigen koor. Dit heeft geresulteerd in een gesprek met Supportpunt over de mogelijkheden voor het uniformeren van de financiële administratie van koren waarbij Supportpunt mogelijk ondersteuning kan bieden en koren ook elkaar kunnen helpen, bijvoorbeeld bij het tijdelijk wegvallen van de penningmeester. Hierbij zou dan gebruik gemaakt worden van het portal van Supportpunt om b.v. de ledenadministratie en de financiële administratie onder te brengen. Naar aanleiding van dit gesprek gaat Supportpunt derde partijen benaderen voor de mogelijkheden en de kosten die het bouwen en inrichten van dergelijke functies met zich meebrengen. Als u hiervoor belangstelling heeft of t.z.t. mee wilt denken over de verdere inrichting van een dergelijk systeem kunt u zich opgeven bij ons secretariaat.

ALV EKF
De algemene ledenvergadering van de Eindhovense Koren Federatie staat gepland voor woensdag 19 mei om 20:00 uur. Wij hopen dat we dan samen weer fysiek kunnen vergaderen. Tijdens deze ALV zal dirigent Ton van de Weem een presentatie verzorgen over het belang van zang voor kinderen en zal er hopelijk een discussie volgen over het oprichten van een kinderkoor/het betrekken van jeugd bij onze koren. Ook zal het bestuur van de EKF dan voorstellen om éénmalig voor 2021 een korting van 50% op de contributie toe te passen i.v.m. het positieve financiële resultaat uit 2020.

Februari 2021
www.eindhovensekorenfederatie.nl